İnsanların temel gereksinimleri birbirinin aynıdır, ancak birbirinin aynı iki insan yoktur. Bu nedenle hemşire,
hastanın gereksinimlerini o bireye özgü olarak
 değerlendirip, uygun bakım vermelidir.
(Virginia Henderson)

METİN SABANCI BALTALİMANI KEMİK HASTALIKLARI EĞİTİM VE
ARAŞTIRMA HASTANESİ HEMŞİRELİK HİZMETLERİ

Günümüzde toplumun sağlık gereksinimlerinin karşılanmasında, etkin ve verimli hizmet anlayışı ön plana çıkmıştır. Etkin ve verimli hizmet tüm sağlık çalışanlarının aynı doğrultuda ve standartta, bilimsel gelişmelere dayalı hizmet vermesi ile mümkündür. Etkin sağlık bakım hizmetini vermede hemşirenin rolü tartışmasız büyük önem taşımaktadır. Uluslar arası Hemşireler Konseyi (ICN) hemşireyi tanımlarken: "Bireyin, ailenin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeye yardım eden ve hastalık halinde iyileştirme ve rehabilite etmeye katılan, sağlık ekibinin tedavi edici ve eğitsel planlarının geliştirilmesi ve uygulamasına katkı sağlayandır". şeklinde ifade etmektedir.
Son yıllarda dünyada ve ülkemizde hemşirelik eğitim ve uygulamalarında köklü gelişmeler kaydedilmektedir. Ülkemiz açısından değerlendirdiğimizde, 2007 yılında değişen Hemşirelik Yasası ve 2011'de yayımlanan Hemşirelik Yönetmeliği mesleki gelişmelere önemli katkılar sağlamaktadır.
Metin Sabancı Baltalimanı Kemik Hastalıkları Hastanesi Başhemşireliği olarak tüm bu gelişmeler ve toplumsal gereksinimler doğrultusunda,  her zaman daha iyi hasta bakımını amaçlıyarak hareket ediyoruz. Amacımıza ulaşmak için profesyonelliği benimsemiş hemşireler olarak hastalarımızın hayatlarına dokunurken insana hizmet sunduğumuzu unutmuyoruz.

EĞİTİM HEMŞİRELİĞİ:
Sürekli eğitimin hemşirelik hizmetlerinin nitelikli hizmet sunumunda çok önemli bir yeri vardır. Bu bağlamda hastanemizde hizmet içi eğitimler, eğitim koordinatörü tarafından her yıl eğitim yılı sonunda "Eğitim Talep Formu” ile tüm hemşirelerin görüşü alınarak hazırlanır. Ayrıca Enfeksiyon Kontrol Hemşiresi, Diyabet Eğitim Hemşiresi, Kalite Birimi, Hasta Hakları Birimi ile görüşülerek eğitim içeriğinde bu  konulara da yer verilir.
Talepler doğrultusunda eğitim planları yapılır. Hazırlanan eğitim planları kliniklerle paylaşılır. Sorumlu hemşirelerden eğitimlere katılımlarının sağlanması istenir.
Hizmet içi eğitimlerde değerlendirme yapılır. Ve değerlendirmeler kayıt altına alınır. Her bir hemşirenin hangi eğitimleri aldığına dair mezuniyet sonrası eğitim karneleri oluşturulur ve hemşirelerin hizmet içi eğitimlere katılımı takıp edilir. Klinik bazında  eğitimlerin sahaya yansıması konusunda gözlemlere önnem verilir. Geri bildirim  uygulanır.       

HİZMET İÇİ EĞİTİMLER
1-ORYANTASYON EĞİTİMİ
a-)GENEL ORYANTASYON EĞİTİMİ:
Hastanemize yeni başlayan personelin kuruma uyumunu kolaylaştırmak için 3 gün süreyle eğitim verilir. Eğitimleri tamamlayan personel çalışacağı bölümün sorumlusu eşliğinde çalışmaya başlar.

 
Oryantasyon Konuları :

  • Sağlık Bakanlığı Teşkilatı
  • Sağlık Bakım Organizasyonlarında Kalite Yönetim Sistemi
  • Etik ve Hasta Hakları
  • Afetlerde Sağlık Hizmetleri
  • Hastane Enfeksiyonları ve Atık Yönetimi
  • El Hijyeni
  • Kurumun Tanıtımı
  • İletişim
  • Devlet Malını Koruma ve Tasarruf Tedbirleri
  • Yasal Sorumluluklar ve Özlük Hakları
  • Hasta ve Çalışan Güvenliği
  •  Kod Sistemleri

b-) HEMŞİRELİK HİZMETLERİ ORYANTASYON EĞİTİMİ ( MOD1-MOD 2) :
Genel oryantasyon eğitimi tamamlandıktan sonra yeni başlayan hemşire sayısı 10’nun üzerindeyse modül 1 ve modül 2 eğitimleri hizmet içi eğitim hemşiresi tarafından verilir. Eğitimde ön test – son test uygulanır. Başarılı olan hemşirelere  katılım belgesi verilir.
Eğitim konuları:

  • İlaç Uygulamaları
  • Numune Toplama
  • Yatağa Bağımlı Hasta Bakımı
  • Solunum Yollarının Aspirasyonu
  • Kateter Bakımı
  • Şok ve Hemşirelik Bakımı
  • Sıvı Elektrolit Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı
  • Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
  • Ağrı Yönetimi
  • Hasta Kabul ve Taburculuk
  • Hasta Eğitimi
  • Temel EKG
  • Total Kalca  Protezi ve  Hemşirelik Bakımı
  • Diz Protezi ve Hemşirelik Bakımı

c-) KLİNİKLERDE ORYANTASYON EĞİTİMİ: Kliniğe yeni başlayan hemşire, klinik sorumlu hemşiresi sorumluluğunda 15 gün boyunca girişimsel işlemleri, prosedürleri izleyerek hasta bakımı ve tedavi uygulamalarına katılır.
2- HİZMET İÇİ EĞİTİMLER
a- ) GENEL EĞİTİMLER:
Eğitim gereksinimi belirleme anket formu değerlendirilmesi sonucu hemşirelerin istekleri göz önünde tutularak, hemşire bilgi ve beceri düzeyini yükseltecek eğitimlere ve kalite biriminin istediği eğitimlere  yer verilir. Eğitimler,  konunun uzmanı ya da eğitici olmaya istekli hemşireler tarafından verilir.
b-) MÖDÜL 1,MÖDÜL 2 EĞİTİMLERİ
c-) KLİNİKLER EĞİTİM PROGRAMI : Her bir klinik kendi çalıştığı bölüme göre eğitim içeriği oluşturarak, bilgi ve beceri düzeyinin yükselmesini amaçlar.
3- YÖNETİCİ HEMŞİRE EĞİTİM PROGRAMI : Yönetici hemşirelerin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanır.
4-YARDIMCI PERSONEL EĞİTİM PROGRAMI: Yılda 3 kez olmak üzere aşağıdaki eğitimler verilir.

  • Genel Hastane Temizliği
  • Özel Alanların Temizliği
  • İzolasyon Önlemleri
  • Atık Yönetimi
  • El yıkama
  • Kalite Yönetim Sistemi
  • Hasta hakları
  • İletişim
  • Hasta taşıma –Transferi teknikler

 

Ayrıca; özel gün ve haftalarda da hizmet içi eğitimler yapılır.
Seminer kongre kurs gibi eğitimler takıp edilir. Katılım sağlanır ve kayıt altına alınır.

ENFEKSİYON KONTROL HEMŞİRESİ
Hastane enfeksiyonları tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemli bir sağlık sorunudur. Morbidite ve mortalitenin yanısıra, hastanın hastanede yatış süresinin uzamasına ve tedavi maliyetinin artmasına neden olmaktadır. Bu nedenle hastane enfeksiyonları tıp ve hemşirelik alanında her zaman güncelliğini korumuştur. Hastane enfeksiyonlarının önemine paralel olarak gelişen bir diğer kavram da, enfeksiyon kontrol hemşireliğidir. Enfeksiyon Kontrol Hemşiresi hastane enfeksiyonlarının kontrolü için anahtar özellik taşıyan kişidir. Hastane enfeksiyonları, çağdaş toplumların önemli bir sorunu olduğuna göre sorunun çözümlenmesinde kilit görevi bulunan hemşirenin nitelikleri son derece önemlidir.

ENFEKSİYON KONTROL HEMŞİRESİNİN GÖREVLERİ
11.08.2005 tarih ve 25903 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan ‘’Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği’’ ne göre Enfeksiyon Kontrol Hemşiresinin görevleri:
a) Hastane enfeksiyonları sürveyansını yürütmek,
b) Toplanan sürveyans verilerinin bilgisayar kayıtlarını tutmak,
c) Klinik enfeksiyon hızı artışlarını veya belirli mikroorganizmalarla oluşan enfeksiyonlardaki artışı belirlemek ve bunları enfeksiyon kontrol hekimine bildirmek,
d) Hastane enfeksiyon salgını şüphesi olduğunda, bunun kaynağını aramaya ve sorunu çözmeye yönelik çalışmalara katılmak,
e) En az haftada bir kez enfeksiyon kontrol hekimi ile bir araya gelerek, çalışmaları değerlendirmek,
f) Bölümlerle ilgili sorunları enfeksiyon kontrol hekimi ile birlikte o bölümlere iletmek, bu bölümlerin kontrol tedbirlerinin oluşturulması, uygulanması ve değerlendirilmesine katılımlarını sağlamak,
g) Enfeksiyon kontrol programlarının geliştirilmesi ve uygulanmasında görev almak,
h) Yataklı tedavi kurumu genelinde enfeksiyon kontrol uygulamalarını izlemek,
ı) Yataklı tedavi kurumu personeline hastane enfeksiyonları ve kontrolü konusunda eğitim vermektir.
Enfeksiyon kontrol komitesinin faaliyet alanları şunlardır:
a) Sürveyans ve kayıt,
b) Antibiyotik kullanımının kontrolü,
c) Dezenfeksiyon, antisepsi, sterilizasyon,
d) Sağlık çalışanlarının meslek enfeksiyonları,
e)Hastane temizliği, çamaşırhane, mutfak, atık yönetimi gibi destek hizmetlerinin hastane enfeksiyonları yönünden kontrolü.
HASTANEMİZDE ENFEKSİYON KONTROL KOMİTESİ ÇALIŞMALARI
Hastanemizde aktif, prospektif, kapsamlı, hastaya ve laboratuara dayalı Hastane Enfeksiyonları Sürveyans Programı gerçekleştirilmektedir. Servis Enfeksiyonları ve Prosedür spesifik Cerrahi Alan Enfeksiyonları takibi yapılmaktadır. Prosedür Spesifik Cerrahi Alan Enfeksiyonları kapsamında hastanemizde yapılan Kalça Protezi, Diz Protezi, Kırıkların Açık Fiksasyonu, Laminektomi ve Spinal Füzyon ameliyat gruplarının takibi yapılmakta ve verileri girilmektedir. Sürveyans verilerinin kayıtlarının tutulmasında Refik saydam hıfzısıhha Merkezi Başkanlığı tarafından geliştirilen UHESA (Ulusal Hastane Enfeksiyonları surveyans ağı ) kullanılmaktadır. Enfeksiyon Kontrol Ekibimizce 3’er aylık dönemler halinde hazırlanan Hastane Enfeksiyonları Sürveyans verileri Başhekimlik ve Klinik Şefleri bilgisine sunulmakta ve komisyon üyeleri ile paylaşılmaktadır. Ayrıca Hastane Enfeksiyonları Sürveyans sonuçları hastanemiz web sitesinde de 3 aylık dönemlerde grafikler halinde yayınlanmakta ve duyuru panoları ile de paylaşılmaktadır.
     Hastane enfeksiyonlarını önlemek ve gerekli tedbirleri almak amacıyla Hizmet içi eğitimler ve oryantasyon eğitimleri gerçekleştirilmekte, tüm hastane çalışanlarını kapsayan bir Eğitim Programı planlanmaktadır.
     Eğitim programında aşağıdaki konulara yer verilmektedir:

  1. Hastane Enfeksiyonları ve Önemi
  2. El Hijyeni
  3. Tıbbi Atıklar
  4. Kesici ve Delici Alet Yaralanmaları ve Önlenmesi
  5. İzolasyon Önlemleri
  6. Kan ve Kan Yoluyla Bulaşan Hastalıklar
  7. Güncel Enfeksiyon Hastalıkları

Sağlık çalışanlarının görev sırasında kesici delici alet ve enfekte materyallerle yaralanmalarına ilişkin kayıtlar tutulmakta, tedavi ve takipleri yapılmaktadır. Hastaneye yeni başlayan personelin serolojik incelemeleri yapılarak, gerekli aşılama programı uygulanmakta ve takipleri yapılmaktadır.
Enfeksiyon Kontrol Komitemizce 3’er aylık dönemler halinde El Hijyeni 5 Durum Kuralı Gözlem Formu kullanılarak en az 30 hastane çalışanı üzerinde gözlem yapılmakta, gözleme ilişkin sonuçlar tablo ve grafik halinde tüm bilgilendirme panolarına asılmakta, ayrıca iç iletişim ağından tüm personelle paylaşıma sunulmaktadır.

DİYABET EĞİTİM HEMŞİRESİ
Hastanemizde alanında eğitimli ve Sağlık Bakanlığı Diyabet Hemşiresi sertifikasına sahip hemşiremiz bu görevi yürütmektedir.
Diyabet Eğitim Hemşiresi; diyabetli hastaların karşılaşabileceği; geri dönüşümsüz komplikasyonları önlemek, yaşam kalitesini artırmak amacıyla; birey ve ailelerin gereksinimlerine göre diyabetli hasta bakımı ve eğitiminin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinden sorumludur.
Hekim veya hemşire tarafından konsültasyon istenen poliklinik veya servis hastalarını  ‘’Diyabetli Hasta ve Yakınının Eğitim Formunu’’ kullanarak değerlendirir, eğitim ve bakım ihtiyacını belirler. Bakımın planlamasını ve uygulamasını organize eder. Kabul edilmiş protokoller ve reçete edilen seçenekler çerçevesinde tedaviyi yönlendirir. Diyabetli bireyin gereksinimleri doğrultusunda grup veya bireysel eğitimler planlar, uygular, değerlendirir ve kaydeder.
Ayrıca; Tüm hastane çalışanlarına yönelik, alanıyla ilgili hizmet içi eğitimler düzenler.
Hizmet İçi Eğitim Konuları:

  • Diyabet ve Tipleri
  • Diyabetin Toplumsal Boyutu
  • Diyabet ve Egzersiz
  • Diyabetik Ayak
  • İnsülin Uygulamaları vb.

ACİL ÜNİTESİ HEMŞİRELİK HİZMETLERİ
Acil Servis Hemşiresi ortopedik problem oluşmuş, teşhis konmamış ve acil girişime gereksinimi olan her yaştaki hasta/yaralı bireylerin acil ünitesine kabulünü sağlayan, gerekli hemşirelik bakımını etik kurallar çerçevesinde uygulayan  hemşiredir.
Hastanemizin Acil Servisinde çalışan hemşirelerimiz; pratik ve seri çalışan, her türlü acil vakaya anında müdahale etme becerisine sahip, donanımlı, acil eğitim programlarından geçmiş acil bakım hemşiresi sertifikası olan, her türlü tıbbi girişimde bulunabilen, teknolojik gelişimleri takip eden eğitimli kişilerden oluşmaktadır.
Acil Servis Hemşiresi, hastaların hızlı fiziksel değerlendirilmesini yapar, verileri değerlendirir, sonuçları kaydeder. Aynı anda acil birimde bulunan olgular arasında öncelikleri belirler. Yatışına karar verilen hastaları ve ameliyata alınacak hastaları kurum içi transfer prosedürüne göre naklini gerçekleştirir
.
KLİNİK HEMŞİRELİĞİ
Bireyin pre-op post-op ve taburculuk dönemlerinde hemşirelik girişimleriyle karşılanabilecek sağlıkla ilgili ihtiyaçlarını belirleyip hemşirelik tanılama süreci kapsamında belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda hemşirelik bakımını kalite standartları çerçevesinde, çağdaş hemşirelik hizmetleriyle planlar, uygular, bakımın kalitesini ve sonuçlarını değerlendirip gerekli iyileştirmeleri yapar.
Hastanemizde, klinik uygulamalarında hemşirelik girişimsel işlemleri manuel ve dijital ortamda dökümante edilmektedir.
Klinikte kullandığımız kalite indikatörleri:

  • Düşen Hasta Oranı İndikatörü
  • Bası Yarası Oluşan Hasta Oranı İndikatörü
  • İlaç Uygulama Hataları Oranı İndikatörü

Hastalarımızın yatak başlarında merkezi bilgisayar sistemine bağlı çalışan Hemşire Çağrı Sistemi bulunmaktadır. Hastanın hemşireye ulaşmasını sağlayan sistemde, hemşire bankosunda çağrıyı gösteren merkezi ışıklı ve sesli uyarı sistemimiz vardır. Hemşire çağrı sistemi ile hastalarımız hemşirelerine yatak başlarından banyo ve lavabodan ulaşabilmektedir.
Hastanemizin fiziki konumu itibarıyla özel durumlar dışında refakat kabul edilmemektedir. Bu amaçla her koğuşta 24 saat hizmet veren eğitimli elemanlarımız bulunmaktadır.

AMELİYATHANE HEMŞİRELİĞİ

Ameliyathane hemşireliği cerrahinin başlangıcından itibaren ayrı olan ve gelişen bir sürecin adıdır. Ameliyathane hemşireliği herşeyden önce bir yaşam biçimidir. Kişisel yeteneklerle beslenen, duygularla büyüyen ve eğitimle gelişen bir kavramdır.
Ameliyathane Hemşirelerimiz; çağdaş hemşirelik felsefesi ve kavramlarını özümseyen, ekip çalışması ve takım ruhuna sahip, kritik düşünme becerilerini kullanabilen, kendini ve çalışma arkadaşlarını sürekli geliştiren kişilerden oluşmaktadır.
Ameliyathane hemşireliği teknolojik gelişmeler doğrultusunda belirlenen standartlar ve prensipler doğrultusunda, anestezi sonrası uyandırma ünitesi, sirküle ve scrup hemşirelik hizmetleri olarak yürütülmektedir.

YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ
Yoğun bakım, ciddi hastalıklar/acil bir olayın meydana gelmesiyle sağlığı bozulan hastamıza son teknolojik imkanlar ve yoğun bakım bilgisiyle bakım verilmesi gereken birimimizdir.
Yoğun bakım hemşiresi, vücudun aksamış olan fonksiyonlarının, esas neden ortadan kalkıncaya kadar desteklenmesi ve bu süreç içerisinde hastanın hayatta kalmasının sağlanmasına yönelik faaliyetleri kapsayan, yoğun bakımda kullanılan her türlü cihaz ve teknolojiyi kullanma bilgi ve becerisiyle donanımlı hemşiredir.
Yoğun bakım Ünitemizde hayati bulgulardaki ani değişiklikleri zamanında fark edip gerekli önlemleri alabilen, modern yaşam destek birimlerini kullanma ve yaşamsal bulguları takip etme konularında yetişmiş hemşirelerimiz bu görevi yürütmektedir. 

STERİLİZASYON ÜNİTESİ VE HEMŞİRELİK HİZMETLERİ
Sterilizasyon merkezimiz 24 saat hizmet veren, fabrika gibi iş üreten bir birimdir. Sterilizasyon ünitesi, sterilizasyon güvenliğinin sağlanması ve enfeksiyonları önlemede büyük sorumluluğa sahiptir.
Hastanemizde sterilizasyon süreci:

  • Hastanenin değişik bölgelerinden kullanılmış alet ve malzemelerin teslim alınması
  • Temizlik ve dekontaminasyon
  • Paketleme öncesi hazırlık bakım ve onarım
  • Güvenli sterilizasyon için kimyasal ve biyolojik indikatör
  • Paketleme
  • Sterilizasyon
  • Depolama
  • Alet ve malzemelerin teslim edilmesi aşamalarından oluşmaktadır.

Sterilizasyon sorumlu hemşiresi; bölüm hedeflerine yönelik analiz yapma ve bu analizlerin sonuçlarının değerlendirilmesi, hizmet sunumuna yönelik istatistiki bilgilerin tutulması ve bunların değerlendirilmesini yapar. Ayrıca, düzeltici ve önleyici faaliyetlerin yapılması, hedeflere yönelik dönemsel değerlendirmeler ışığında ünitede çalışan personelin eğitim çalışmalarını yürütmek, sterilizasyon ünitesinde en uygun şartlarda en iyi sterilizasyonu sağlayarak, tüm test sonuçlarını değerlendirerek bunları kayıt altına almak sterilizasyon sorumlu hemşiresinin sorumluluğundadır.